top of page
Slim-met-energie.be
Klaar om te besparen? Vraag hier jouw simulatie aan.

De meest gestelde vragen beantwoord
-
Wat heb ik nodig om te starten met FlexiO?Deze zaken zijn nodig opdat je met FlexiO kan opstarten: Een FlexiObox die correct geïnstalleerd is bij je installatie. Wij helpen hiermee Een stabiele internetconnectie. Een digitale meter Een account op de MyFlexiO app. Wij helpen hiermee Je installatie bevindt zich in Vlaanderen Een compatibel apparaat. Check de compatibiliteit van je installatie op onze website.
-
Welke besparingen op de energiefactuur levert FlexiO op?FlexiO speelt in op: Je energietarief: aangezien FlexiO jouw tarief kent, houdt het hier rekening mee en zal het jouw batterij en/of laadpaal op het juiste moment aansturen om zo een maximale besparing te realiseren op jouw factuur. Het capaciteitstarief dat onderdeel uitmaakt van de netwerkkosten die op je energiefactuur staan door je piekconsumptie te vermijden. Extra besparingen door minder consumptie in energie bij een overgedimensioneerde PV installatie.
-
Wat levert FlexiO op?FlexiO zorgt voor: Besparingen op je energiefactuur die je ontvangt van je energieleverancier. Extra opbrengsten door deelname aan netbalancering die uitbetaald worden door LIFEPOWR . Dat jij je steentje kan bijdragen tot het mogelijk maken van een klimaatneutraal energiesysteem. Hier kan je een simulatie maken om te zien wat FlexiO voor jou kan betekenen voor zowel besparingen als extra opbrengsten door netbalancering.
-
Bestaat er een premie voor FlexiO?De SEW premie via Fluvius is uitsluitend aan te vragen, wanneer FlexiO een warmtecomponent aanstuurt (elektrische boiler, warmtepompboiler, .. ). De FlexiO box moet door een aannemer/installateur geplaatst worden en hij kan jou de nodige documenten geven om de premie te verkrijgen. Kijk voor meer informatie over hoe dit kan bij ‘Kan FlexiO ingezet worden om warmte te sturen’
-
Hoe ben ik zeker dat FlexiO de juiste keuzes maakt?FlexiO is een slimme sturing die rekening houdt met je verbruikspatroon, de weersvoorspellingen en de elektriciteitsprijzen. FlexiO streeft er naar om steeds de meest optimale keuze te maken voor zowel de besparingen als de opbrengsten gecombineerd, op basis van de beschikbare informatie op het moment dat FlexiO zijn strategie moet bepalen. Het is echter mogelijk dat de realiteit net anders is dan de voorspelling (ook FlexiO kan niet in de toekomst zien), waardoor achteraf gezien FlexiO misschien nog een klein extra besparing had kunnen realiseren. Echter, voor een systeem waar je 0 input moet leveren, geen enkele minuut mee bezig “moet” zijn, en je jouw verbruiksgedrag niet hoeft aan te passen realiseert FlexiO vooral een voordeel met 100% gemoedsrust. Hierbij is het wel van belang dat de input parameters in FlexiO steeds juist zijn ingegeven aangezien FlexiO op basis hiervan beslissingen neemt.
-
Wat stuurt FlexiO aan?FlexiO stuurt rechtstreeks je batterij en je laadpaal aan en houdt rekening met de productie van je zonnepanelen. FlexiO bekijkt ook de integratiemogelijkheden met partners om andere grootverbruikers aan te sturen zoals bv. een warmtepomp. Zo ben je zeker dat FlexiO je volledige energiehuishouding wat betreft elektriciteit aanstuurt. Er zijn hier steeds bepaalde voorwaarden aan verbonden.
-
Wat is netbalancering?Het elektriciteitsnet moet steeds in balans zijn: het aanbod van elektriciteit moet gelijk zijn aan de vraag van elektriciteit. Is dit niet het geval dan kan een black-out zich voordoen. In België heeft zich dit nog niet voor gedaan en alle mogelijke maatregelen worden genomen om er voor te zorgen dat dit zich niet voordoet. Echter met de toename van hernieuwbare energie (wind, zon) waarvan de productie minder voorspelbaar is, wordt die uitdaging steeds groter. Om een elektriciteitsnet met een grote hoeveelheid aan hernieuwbare energie mogelijk te maken, is het noodzakelijk dat de afname van elektriciteit of de injectie van elektriciteit op het net kan aangepast worden. Dit wordt netbalancering genoemd. Hiervoor wordt een vergoeding betaald door de partij die opdracht geeft om deze actie uit te voeren. Vroeger werd netbalancering vooral uitgevoerd door grote energiecentrales, maar door technologische ontwikkeling is het mogelijk dat stuurbare grootverbruikers en batterijen hier massaal kunnen aan bijdragen. Als individu is dit niet mogelijk, maar samen met andere gebruikers van de FlexiO community is dit wel mogelijk. Binnen netbalancering kunnen meerdere diensten ontwikkeld worden.
-
Moet ik maandelijks betalen voor FlexiO?Op dit moment hoef je geen abonnement af te sluiten voor FlexiO zolang je geniet van zowel besparingen op de energiefactuur als extra opbrengsten van netbalancering. Als een FlexiO gebruiker niet kan of wil deelnemen aan netbalancering (eenmaal de dienst actief is), dan houdt LIFEPOWR het recht om een maandelijks bedrag van 15 EUR incl. BTW aan te rekenen voor de geleverde diensten.
-
Wat kost FlexiO?Om te genieten van de besparingen op de energiefactuur én de extra opbrengsten die FlexiO voor je kan genereren moet je beschikken over een FlexiObox. Dit is een kleine computer die je installatie kan aansturen. De FlexiObox zelf kost 279.95 EUR incl. 21% BTW, exclusief installatie of begeleiding en met een garantie van 5 jaar. Bij WeKonnekt maken we graag geheel vrijblijvend een offerte voor jouw FlexiObox installatie, al dan niet gecombineerd met zonnepanelen, thuisbatterij en/of laadpaal.
-
Hoe speelt FlexiO in op het dynamische energietarief?Door rekening te houden met de prijzen op de energiemarkt, zal FlexiO steeds de keuze maken om stroom op te slaan wanneer deze het goedkoopst is en deze te verbruiken of te injecteren wanneer deze het duurst is. Opgepast de uiteindelijke prijs voor injectie of afname is gebaseerd op deze day ahead marktprijs, maar is niet exact hetzelfde. Voor afname betaal je additioneel nettarieven en taksen, terwijl die niet meegeteld zijn in de prijs die je ontvangt voor injectie. Bovendien krijg je meestal iets minder voor injectie, ook wel gekend als injectievergoeding. FlexiO houdt rekening met zowel prijs van injectie als afname en doet dit volledig automatisch, zonder dat jij hiervoor iets hoeft te doen.
-
Wat is een dynamisch energietarief?Er bestaan meerdere types van energietarieven op de markt. Een vast energietarief: Een vast tarief geldt meestal voor een periode van 1 of 3 jaar. Hiermee heb je zekerheid over de eenheidsprijs die je betaalt voor je energie. Dit betekent tegelijkertijd dat de energieleverancier meer risico neemt en dit wordt ook doorgerekend in een premie die jij betaalt. Dit tarief zegt niets over hoe goedkoop of duur je energie is. Dit heeft alles te maken met hoe de energieprijzen evolueren nadat je deze vaste prijs hebt vastgelegd. Een variabel energietarief: Bij een variabel energietarief is de eenheidsprijs niet gekend op het moment dat je het energietarief afsluit. Deze prijs zal bepaald worden op basis van referentie indexen op de energiebeurs. Er bestaan hier talloze variaties in de markt. De prijs wordt vastgelegd voor een periode van bv. 1 maand of 1 kwartaal. Bijgevolg zal je energieprijs mee de trend op de markt volgen. Dalen de prijzen, dan zal ook je eenheidsprijs dalen. Stijgen de prijzen, dan wordt je eenheidsprijs duurder. Bij een dergelijk tarief neemt de energieleverancier minder risico dan bij een vast tarief, de premie die jij betaalt zal bijgevolg ook lager zijn. Een dynamisch energietarief: Bij een dynamisch tarief is de eenheidsprijs niet gekend op het moment dat je het energietarief afsluit. Deze prijs wordt bepaald op basis van 1 duidelijke index op de beurs: namelijk de day ahead marktprijs. Dit is de prijs voor energie voor de volgende dag die op uurbasis bepaald wordt. Bij een dergelijk tarief neemt de energieleverancier bijna geen risico meer. Bijgevolg is de premie die jij betaalt het laagst bij een dergelijk contract. Dus 100% ontzorging voor jou.
-
Wat is het capaciteitstarief?Je energiefactuur bestaat uit 3 delen: de energiekost, de nettarieven en een aantal heffingen. De nettarieven dekken de kosten voor onder meer de aanleg en het onderhoud van het elektriciteitsnet. Je betaalt ze via jouw elektriciteitsfactuur aan de distributienetbeheerder. Sinds 1 januari 2023 worden nettarieven niet enkel afgerekend op je afname van het net (KWh); een deel wordt ook aangerekend op basis van het vermogen (kW) dat je verbruikt. Heeft dit gevolgen voor jouw factuur? Voor een gezin met een gemiddeld gebruik (+/- 3500 kWh) verandert er niet zoveel. De nettarieven waarop het capaciteitstarief betrekking heeft, vormen maar 7% van het totale factuurbedrag, waarvan een deel vanaf 1 januari 2023 berekend wordt op basis van het capaciteitstarief. Het overige deel blijft gebaseerd op verbruik. Vooral gezinnen met een elektrische auto of een warmtepomp kunnen voordeel halen als ze kunnen inspelen op het capaciteitstarief aangezien dit grootverbruikers zijn met potentieel piekconsumptie. FlexiO zal deze verbruikspieken zoveel mogelijk vermijden door het slim aansturen van de laadpaal en/of batterij. Zo bespaar je op jouw factuur, zonder jouw laadgedrag te moeten aanpassen of in te moeten boeten in jouw comfort.
-
Moet ik een dynamisch energietarief nemen als ik voor FlexiO kies?Je hebt altijd vrije keuze in het type energiecontract. Om het maximale uit FlexiO te halen is het interessanter om over te gaan naar een dynamisch contract. FlexiO kan er voor zorgen dat je stroom injecteert of afneemt op de meest optimale momenten. Hierdoor kan een zelfde installatie meer besparingen genereren.
-
Verzorgt WeKonnekt ook mijn energiecontract?Neen, wij zijn geen energieleverancier. Je moet dus zelf blijven instaan voor de regeling van je energiecontract. Voor meer info omtrent welk type contract mogelijk is neem je best contact op met een energieleverancier.
-
Hoe speelt FlexiO in op het capaciteitstarief?Wanneer we 's avonds thuiskomen, beginnen we te koken, wassen, de elektrische wagen op te laden, … Hierdoor vragen we op korte tijd heel veel energie van het elektriciteitsnet en creëren we een zogenaamd piekverbruik. De maandelijkse hoogste piek zal mee de basis vormen voor jouw factuur van die maand. FlexiO zal steeds jouw maandpiek kennen en hier rekening mee houden. FlexiO kan ervoor kiezen om bepaalde acties (bv. slim laden, inzetten van de batterij, … ) te activeren om de maandpiek niet te verhogen, maar kan anderzijds er ook voor kiezen om de maandpiek bewust te verhogen als de meerkost van deze extra maandpiek niet opweegt tegenover het voordeel (bv veel stroom aan héél goedkope of negatieve prijzen inkopen). FlexiO is echter geen 100% garantie dat jouw maandpiek op het minimum zal blijven : als je bijvoorbeeld zelf kiest om snel te laden terwijl je kookt en wast, dan zal FlexiO weten dat dit niet realiseerbaar is zonder de maandpiek te verhogen en zijn strategie hierop aanpassen.
-
Indien ik al over zonnepanelen met een omvormer beschik en ik overweeg om een slimme thuisbatterij te installeren, moet er dan een tweede omvormer bijgeplaatst worden?Als jouw PV-installatie reeds voorzien werd van een hybride omvormer die door FlexiO controleerbaar is, dan is dit niet nodig. Een hybride omvormer kan zowel de gelijkstroom van de zonnepanelen als die van de batterij omzetten naar wisselstroom voor gebruik door de huishoudtoestellen. Vaak is er een omvormer voorzien die enkel de gelijkstroom van de zonnepanelen kan omzetten en dan moet er een aparte batterij-omvormer geplaatst worden. Contacteer ons om samen naar de meest optimale oplossing voor jouw situatie te kijken.
-
Hoe kan ik dankzij FlexiO met een hybride omvormer jaarlijks meer stroom van mijn dak halen?FlexiO heeft alle info om het productieprofiel van jouw zonnepaneleninstallatie te kennen. FlexiO houdt rekening met het vermogen, de hellingsgraad maar ook de weersverwachting en het seizoen. Daarnaast weet FlexiO ook wat jouw verbruik zal zijn tijdens de periode wanneer jouw zonnepanelen wel of net geen energie opwekken. Bij een systeem waar het vermogen van de aangesloten zonnepanelen hoger is dan het vermogen van de omvormer, zal FlexiO op basis van bovenstaand inzicht kennis, jouw hybride-omvormer zo aansturen dat er zoveel mogelijk zonnestroom kan worden geproduceerd ( door bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat de batterij zo leeg mogelijk is aan de start van een zonnige dag), dankzij het gezamenlijk laden van de batterij tijdens piekproductie én tegelijk deels te injecteren in het net. Zo bespaar je met dezelfde installatie en investering nog eens extra en haal je meer energie vanop je dak!
-
Hoe wordt de degradatiekost bepaald?De degradatiekost wordt opgesteld op basis van het aantal gegarandeerde cycli en de gegarandeerde resterende opslagcapaciteit na dit aantal cycli. De degradatiekost moet dit ''verlies'' in capaciteit compenseren. Een batterij verslijt, dat is logisch. Voor elke hoeveelheid energie (kWh) dat de batterij moet opslaan en afgeven wordt er een kost aangerekend die FlexiO in rekening brengt. Elke laad- of ontlaadbeurt van de batterij moet dus meer besparing opleveren dan deze kost, anders zal FlexiO beslissen om de batterij niet te gaan gebruiken. Stel: de degradatiekost is 2 c€/kWh en men heeft 10kWh opgeslagen energie, dan zal ik deze opgeslagen energie minimaal 10 x 2c€ = 20 c€ voordeel moeten opleveren, anders zal FlexiO beslissen om deze ontlading niet te doen.
-
Wat is batterijdegradatie?Een moeilijk term die we eenvoudig zullen proberen toe te lichten via een concrete, dagelijkse situatie: vergelijk het met een fles water van 1,5l. Onze fles wordt steeds gevuld en geleegd met water uit de kraan, maar dit is nooit zuiver water (kleine hoeveelheden van mineralen, zand, ... ). Als we de fles steeds vullen en ledigen, dan zal er zich beetje bij beetje zand en dergelijke beginnen af te zetten op de wanden van de fles. Met andere woorden: deze stoffen nemen plaats in waardoor kan je steeds minder en minder water kan opslaan in diezelfde fles van 1,5l. Dit noemen we degradatie en is bij een batterij net hetzelfde : bij een nieuwe batterij is de opslagcapaciteit (de hoeveelheid energie die men kan opslaan) groter dan na de garantie van de batterij (bv. 6000 cycli, afhankelijk van de fabrikant). De opslagcapaciteit na de garantie bedraagt volgens fabrikanten doorgaans nog 70% van de initiële capaciteit. De batterij is dan 30% gedegradeerd. Waarom is dit belangrijk voor FlexiO en voor mij? FlexiO houdt rekennig met deze degradatie, want gaat daar een kost aan linken en meenemen in haar algoritmes en als het ware een afschrijvingskost meenemen.
-
Is het nuttig om een batterij met een hogere capaciteit aan te schaffen?De FlexiO simulator berekent de optimale capaciteit voor jouw verbruik, rekening houdende met slimme aansturing en netbalancering.
-
Wat is het verschil tussen de capaciteit (kWh) en het vermogen (kW of kVA) van een batterij?Vergelijk het even met een fles water: de grootte van de fles bepaalt hoeveel water je kan opslaan. Voor een batterij is dit de capaciteit, uitgedrukt in kWh. De omvang van de hals van de fles zal echter bepalen hoe snel of hoe traag je de fles water kan vullen of ledigen, hoe groter de opening, hoe sneller. Bij een batterij(omvormer) komt dit overeen met het vermogen van de installatie, uitgedrukt in kW of kVA.
-
Hoe bereken je de juiste capaciteit van de batterij die ik nodig heb als ik binnenkort ook een hybride of elektrische wagen zal hebben?Heb je nog geen elektrische of hybride wagen? Geen probleem, meld het ons, zodat wij hier rekening mee kunnen houden. In de simulatie houden wij rekening met een extra verbruik van 2500 kWh per auto.
-
Met welke batterij omvormers is FlexiO compatibel?Onze FlexiO software is compatibel met je batterij als de omvormer van je batterijsysteem in de compatibiliteitslijst staat.
-
Welk effect heeft FlexiO op de levensduur en werking van mijn batterij?Als je jouw batterij slim laat sturen door FlexiO en combineert met een dynamisch contract, dan zal FlexiO jouw batterij inzetten in functie van de energieprijzen en zal jouw batterij ook meer cycli per jaar hebben. FlexiO gaat echter enkel (ont)laden wanneer dit voor jou ook een financieel voordeel oplevert. Het gaat dus niet om het feit of je batterij sneller "kapot" gaat of niet, het gaat erom hoeveel voordeel de batterij jouw genereert ten opzichte van de kost. Deze kost wordt bepaald door de zogenaamde "degradatiekost'' te vergelijken met de meerwaarde die wordt gecreëerd door deze extra cycli. Is de degradatiekost lager dan het voordeel, dan gaat FlexiO de batterij inzetten, anders niet. Maar .... Wanneer je mee helpt het net te balanceren in de FlexiO Community, dan gaat FlexiO een deel van jouw batterij reserveren voor deze netbalancering. Deze reservatie is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie op dat moment en FlexiO kijkt steeds naar een totale optimale waardecreatie voor zowel de besparingen op de energiefactuur als de opbrengsten door netbalancering samen. Deze reservatie heeft verschillende voordelen: Het aantal cycli daalt gemiddeld met 30% aangezien er een deel van jouw batterij nu virtueel wordt gereserveerd voor deze dienst. Jouw batterij zal enkel werken op het resterende gedeelte en daardoor minder cycli maken (1 cyclus is een volledige op- en ontlading!) Je batterij gaat dus langer mee! Je krijgt een vergoeding vanuit de FlexiO community voor de diensten die jouw batterij heeft geleverd. Deze vergoeding is groter dan wat je met het gereserveerde deel van de batterij had kunnen besparen op jouw energiefactuur. FlexiO kent deze verdiensten en bepaalt elke keer weer of de netbalancering meer opbrengt dan de besparing op jouw factuur. Is dit niet het geval, dan zal er geen balancering gedaan worden. Het gedeelte dat gereserveerd is voor balancering moet wel “werken” maar de belasting op jouw batterij is minimaal. Enkel op bepaalde momenten zal de batterij écht vermogen moeten afleveren. Een balanceringsdienst is vooral een vergoeding voor een dienst om “klaar te staan”. De reservatie van jouw batterij is altijd op het onderste en het bovenste gedeelte van de laadcapaciteit van je batterij. Hierdoor zal jouw batterij tijdens deze dienstverlening nooit onder of boven een bepaald percentage gaan (typisch 30 en 80% van de laadcapaciteit), wat nu juist het gebied ( -20% en 80%+) is waar het snelste degradatie optreedt. Belangrijke bijnoot: Het is niet zo dat na het door de fabrikant gegarandeerd aantal cycli jouw batterij niet meer inzetbaar is! Deze werkt nagenoeg nog steeds op dezelfde manier maar de totale opslagcapaciteit zal iets lager zijn (meestal 60% à 70% van de initiële opslagcapaciteit).
-
Welke laadmodi biedt FlexiO aan voor mijn laadpaal?Met FlexiO kan je jouw laadpaal aansturen op basis van onderstaande modi: - Piek vermijdend laden: Wanneer je deze methode kiest zorgt FlexiO ervoor dat jouw EV wordt geladen zonder de huidige maandpiek aanzienlijk te verhogen. - Solar laden: Alle stroom opgewerkt door de zonnepanelen die niet geconsumeerd wordt en anders op het net zou geïnjecteerd worden, wordt naar de EV lader gestuurd. Er is geen garantie op laden. - ECO laden: Wanneer je deze methode kiest zorgt FlexiO ervoor dat jouw EV enkel wordt geladen op het moment dat de elektriciteitsprijs onder de door jou ingestelde prijs ligt. Er is geen garantie op laden. - Slim laden: wanneer je deze methode kiest zorgt FlexiO ervoor dat jouw EV zo economisch en ecologisch mogelijk wordt geladen, rekening houdend met jouw energiecontract, jouw verbruiks- en mogelijk productieprofiel op basis van een gemiddelde gewenste laadsnelheid. Ten allen tijde is het mogelijk om er voor te kiezen om onmiddellijk aan volledige laadsnelheid te laten indien je dat wenst. Dit kan beheerd worden via de myFlexiO app.
-
Met welke laadpalen is FlexiO compatibel?Onze FlexiO software is compatibel met je laadpaal als deze in de compatibiliteitslijst staat.
-
Heeft FlexiO een invloed op de betaling van de elektriciteit voor mijn firmawagen door de werkgever (home reimbursement)?Neen, integendeel. FlexiO zal ervoor zorgen dat je jouw elektrische wagen zo goedkoop mogelijk zal laden. De werkgever zal steeds een bepaalde vergoeding uitbetalen voor elke KWh die door de firmawagen is geladen bij jou thuis. Bij "ECO" modus kan je de prijs van de werkgever instellen. FlexiO zorgt ervoor dat je wagen enkel geladen wordt met elektriciteit die goedkoper is dan deze ingegeven waarde. Dit betekent dat er geen garantie is dat de auto geladen wordt.
-
Wat is "dynamische balancering" of "load balancering"?Dynamische balancering wil zeggen dat het vermogen dat de laadpaal naar de wagen stuurt steeds zo zal aangepast worden dat de totale elektriciteitsafname (dus gebouw + laadpaal) lager zal zijn dan het beschikbare vermogen in de elektriciteitskast. Zo zorgt men ervoor dat de hoofdzekering nooit zal doorslaan en je niet zonder stroom komt te zitten. FlexiO heeft dit type balancering geintegreerd in haar basis functionaliteit. Dus Als je FlexiO jouw laadpaal stuurt, heb je geen andere type balancering meer nodig.
-
Kan FlexiO ingezet worden om warmte te sturen?FlexiO kan ingezet worden om warmtevraag te sturen, bijvoorbeeld door rekening te houden met je tariefformule. Als je energie afneemt aan een dynamische prijs of op dag/nacht teller, zal FlexiO aan externe grootverbruikers aangeven wanneer je beter meer verbruikt of wanneer je best minder of helemaal geen energie van het net afneemt. Belangrijk hierbij is dat FlexiO adviseert en dat de grootverbruiker van warmte beslist wat er gebeurt. Dit gebeurt via de parameter “Generische Verbruiksturing” die toegankelijk is via de lokale API van FlexiO. Dit wil zeggen dat FlexiO zelf nog geen end-to-end ondersteuning biedt voor specifieke warmtepompen of verwarmingsapparatuur. Bij WeKonnekt gebruiken we de inteligentie van FlexiO om elektrische boilers, airco's, warmptepompen,... aan te sturen, dit voorlopig enkel via het KNX platform. Op die manier halen we nog meer uit de installatie.
-
Welk tarief moet ik doorgeven aan de netbeheerder bij plaatsing van de digitale meter?Als je een FlexBox laat plaatsen, realiseert deze de grootste besparing met een dynamisch contract (+link) en is een dag/nacht of enkel tarief overbodig. Het maakt dan niet uit hoe de netbeheerder jouw meter instelt. Opgelet: heb je een "exclusief nacht"-overeenkomst voor jouw accumulatieverwarming, dan is een dynamisch tarief niet altijd mogelijk. Contacteer jouw energieleverancier om de exacte voorwaarden te kennen.
-
De P1 poort van mijn digitale meter wordt reeds uitgelezen, kan ik dan nog voor FlexiO kiezen?Indien de uitlezing gebeurt via een P1 HomeWizard, dan leest FlexiO de data van je digitale meter uit via deze koppeling. Indien het om een ander type gaat, dan wordt een splitter geplaatst om zo jouw P1 poort uit te lezen.
-
Ik heb een analoge meter, is FlexiO dan zinvol?Heb je een bestaande PV-installatie en denk je aan een batterij? Wanneer je een bestaande installatie wil voorzien van FlexiO kunnen onze partners een aparte meting installeren waardoor FlexiO inzicht krijgt over jouw verbruik en productie. FlexiO zal echter een nog grotere besparing en zelfs inkomsten kunnen genereren wanneer je jouw analoge meter laat vervangen door een digitale meter. Dit heeft een heel aantal voordelen: 1. Voor de plaatsing van een digitale meter bij een bestaande PV-installatie krijg je een vergoeding van de netbeheerder. Meer info op volgende link 2. Wanneer je een digitale meter hebt, dan kan je overstappen op een dynamisch contract. Wist je dat een dynamisch contract ook al voordeliger is zonder batterij? Zo betaalde in 2022 een huishouden met een verbruik van 3.500 kWh gemiddeld 1.733€ met een variabel contract en 1.498€ met een dynamisch contract (source info: VREG SLP, CREG boordtabellen, BelPex Day-ahead prijzen) 3. Met een digitale meter ga je extra inkomsten creëren op dezelfde investering door uitbetaald te worden via de FlexiO community door mee deel te nemen aan netbalancering. In vele gevallen weegt dit niet op in het voordeel van de terugdraaiende teller. Voorzie je een nieuwe installatie? Bereken zelf jouw voordeel via onze simulator. Op het moment dat jouw installatie wordt geplaatst zal de netbeheerder automatisch een digitale meter komen plaatsen en kan je overstappen naar een dynamisch contract om zo optimaal van je investering te kunnen genieten. Onze partners begeleiden je graag mee door dit proces.
-
Wanneer moet ik een driefasige aansluiting voorzien?Zelfs met grootverbruikers kan een éénfasige aansluiting werken als je tevreden bent dat je auto ongeveer 35km/uur laadt op voorwaarde dat je geen andere grote verbruikers aan zet. Een driefasige aansluiting biedt FlexiO ook meer optimisatie mogelijkheden voor zowel besparingen op de energiefactuur als extra opbrengsten door netbalanceringsdiensten. Bovendien kan je auto sneller geladen worden tot wel 100km extra autonomie per uur. De driefasige aansluiting komt natuurlijk ook met een kost. Er is de eenmalige kost van de verzwaring en mogelijks wordt er ook een hogere maandelijkse piek in consumptie gerealiseerd. Echter FlexiO zal steeds voor jou de optimale aansturing bepalen.
-
Wat is het verschil tussen een éénfasige en een driefasige aansluiting?Een éénfasige (ook wel monofase) aansluiting is een aansluiting waarbij slechts 1 kabel de elektriciteit bij jou in huis binnenbrengt. Bij een driefasige aansluiting (soms ook wel krachtstroom genoemd) zal de elektriciteit door 3 kabels binnenshuis gebracht worden. Bij elke elektrische installatie zit er uiteraard ook nog een nulgeleider en een aarding, dus een klassieke aansluiting bestaat fysiek uit respectievelijk 3 of 5 draden. Wanneer je veel grootverbruikers hebt (warmtepomp, EV laadstation) kan het aangewezen zijn om voor een driefasige aansluiting te kiezen want dan kan je installatie 3 keer zoveel stroom afnemen met een zelfde aansluiting. Herken je dit niet in jouw elektriciteitskast? Meld het zeker aan je installateur zodat hij dit kan toelichten en rekening mee houden.
-
Verslijt mijn batterij niet sneller door deel te nemen aan netbalancering?Wanneer FlexiO (een deel van) jouw batterij inzet voor huidige dienst van netbalancering, wordt dit deel van de batterij hiervoor gereserveerd. Opgepast, deze reservatie zal voortdurend wisselen en is steeds afhankelijk van wat jou het meeste voordeel oplevert op dat moment. Dit heeft als gevolg dat: het aantal cycli daalt gemiddeld met 30% omdat het gereserveerde deel van de batterij niet mag gebruikt worden voor “acties” binnenshuis (slim sturen) Het gedeelte dat gereserveerd is voor balancering moet vooral klaar staan om wisselingen in het net op te vangen. Dus ook dit deelt werkt minder dan gewoonlijk De reservatie door netbalancering is altijd op het onderste en het bovenste gedeelte van de laadcapaciteit van je batterij. Hierdoor zullen de typische “stress” gebieden van een batterij ( -20% en 80%+) zo goed als niet aangesproken worden, wat de levensduur van de batterij vergroot Jouw batterij gaat langer mee!
-
Welk effect heeft netbalancering op mijn batterij?Wanneer een deel van de batterij wordt ingezet voor de huidige dienst van netbalancering, zal deze continu op- en ontladen maar op zeer laag vermogen en dus met een zeer laag aantal cycli (één cycli is 1 maal alle energie in de batterij insteken en 1 maal alle energie uit de batterij halen !). Een voorbeeld: Een batterij met een vermogen van 10 kW en een opslagcapaciteit van 16 kWh wordt voor 50% ingezet voor netbalancering Er wordt 5 kW gereserveerd voor netbalancering de batterij zal opladen/ontladen in de grootteorde van 0,3 kW met maximale piekjes van 0,8 kW ~ maximale piek van 30% van het gereserveerd vermogen en Op 1 uur tijd zal deze batterij zo’n 0,6 kWh ( 0,3 kWh opladen en 0,3 kWh ontladen) energie hebben opgeslagen en afgegeven. Dit komt overeen met 0,6/16 = 0,04 cycli hebben doorlopen. Netbalancering spaart jouw batterij ! Dit is slechts een cijfervoorbeeld. Het deel van de batterij dat gereserveerd wordt zal continu wisselen en is steeds afhankelijk van wat jou het meeste voordeel oplevert.
-
Ik heb geen batterij, maar wel een FlexiObox. Kan ik meedoen aan netbalancering?LIFEPOWR heeft haar eerste netbalancering dienst geactiveerd. Voor deze dienst moet er een (thuis)batterij gekoppeld zijn aan de FlexiObox. Is dit nog niet het geval, dan zal je nog even moeten wachten om te kunnen deelnemen aan de netbalanceringsdiensten van FlexiO. LIFEPOWR werkt aan verschillende netbalanceringdiensten en we houden je uiteraard op de hoogte wanneer er ook diensten worden geactiveerd waarvoor geen batterij noodzakelijk is.
-
Heb ik een bepaald energiecontract nodig om te kunnen deelnemen aan netbalancering?Neen, je hebt geen specifiek energiecontract nodig om te kunnen deelnemen aan de huidige netbalanceringsdienst van FlexiO. Het is uiteraard wel financieel het meest interessant om gebruik te maken van een dynamisch contract aangezien je dan FlexiO extra troeven geeft om besparingen op jouw energiefactuur te vergroten.
-
Welke stappen moet ik doorlopen om te genieten van extra opbrengsten?Stap 1: Er wordt je gevraagd om de gebruiksvoorwaarden te accepteren aangezien we je toestemming nodig hebben om je installatiegegevens te delen met de organisaties waarvoor we netbalancering uitvoeren . Deze voorwaarden kan je hier raadplegen op onze website. Daarnaast hebben we nog wat extra data van jou nodig: jouw rekeningnummer, om jouw extra opbrengsten te kunnen uitbetalen de EAN-code van jouw elektriciteitsmeter, om jouw installatie te verifiëren met de netbeheerders Stap 2: Er worden een aantal technische controles uitgevoerd door LIFEPOWR om er zeker van te zijn dat jouw installatie klaar is om deel te nemen aan netbalancering. Bovendien wordt jouw installatie mee opgenomen in een groep van andere FlexiO gebruikers. Van zodra deze groep groot genoeg is, kan deelgenomen worden aan netbalancering. Zijn er (technische) opmerkingen tijdens deze fase, dan word je hiervan op de hoogte gesteld zodat je dit (samen met jouw installateur) kan bekijken en oplossen. Stap 3: LIFEPOWR zorgt voor de externe kwalificatie met de netbeheerders. Dit betreft zowel een controle door de nationale netwerkbeheerder Elia, als een controle door de distributienetbeheerder Fluvius. Pas als al deze stappen doorlopen zijn, is jouw installatie volledig klaar om deel te nemen aan netbalancering en kan er een extra centje verdiend worden. Van zodra deze laatste stap is afgerond wordt jouw installatie automatisch opgenomen in de FlexiO community.
-
Hoe kan ik zien wat netbalancering heeft opgebracht?In de MyFlexiO App zie je enerzijds jouw besparingen, maar krijg je ook een overzicht van jouw inkomsten. Dit zijn de extra opbrengsten die je uitbetaald krijgt vanuit LIFEPOWR voor het inzetten van jouw batterij in de FlexiO community.
-
Wanneer word ik uitbetaald?LIFEPOWR hanteert dezelfde betalingstermijnen dan de partijen aan wie wij de diensten hebben aangeboden. Je zal steeds op de hoogte gebracht worden van zowel verwachte betalingsdatum, als wanneer de betaling effectief is uitgevoerd.
-
Waar kan ik mijn EAN-code terugvinden?Je kan de EAN-code van jouw elektriciteitsmeter terugvinden op jouw energiefactuur of afrekening jouw elektriciteitsmeter De EAN-code begint met het getal 54 en bevat 18 cijfers in het totaal.
-
Ik krijg een uitbetaling van €0, hoe kan dit?LIFEPOWR wordt enkel vergoed uit de extra opbrengsten vanuit de netbalancering. Het is mogelijk dat in een bepaalde maand deze opbrengsten niet voldoende zijn om de werkingskosten van LIFEPOWR en haar partners (jouw installateur) te dekken. In die situatie is het mogelijk dat er geen extra opbrengsten zijn voor de FlexiO gebruiker. Echter op jaarbasis zal er nog altijd meerwaarde gecreëerd worden. Daarbij komt dan ook nog dat :. het aantal cycli daalt gemiddeld met 30% omdat het gereserveerde deel van de batterij niet mag gebruikt worden voor “acties” binnenshuis (slim sturen) De reservatie door netbalancering is altijd op het onderste en het bovenste gedeelte van de laadcapaciteit van je batterij. Hierdoor zullen de typische “stress” gebieden van een batterij ( -20% en 80%+) zo goed als niet aangesproken worden, wat de levensduur van de batterij vergroot. Je vermijdt als FlexiO gebruiker dat er eventueel abonnementskosten moeten aangerekend worden (15 EUR excl BTW) om de werkingskosten van LIFEPOWR en haar partners te dekken.
-
Waarom zou ik meedoen aan netbalancering?Door deel te nemen aan netbalancering, ga je FlexiO een extra mogelijkheid geven om zoveel mogelijk financieel voordeel te realiseren. FlexiO berekent volledig automatisch en specifiek voor jouw situatie wat het meeste voordeel opbrengt: jouw batterij slim aansturen op basis van jouw energiecontract, het inzetten van jouw batterij voor netbalancering of een combinatie van beide ! Naast de besparingen krijg je dan ook een uitbetaling vanuit LIFEPOWR, netjes op jouw rekening gestort, elke maand opnieuw. Bovendien lever je een positieve bijdrage tot de klimaatuitdagingen. Door deel te nemen netbalancering kan er meer energie opgewekt worden door wind en zon. Daarbij komt nog dat door de huidige dienst van netbalancering jouw batterij minder cycli per jaar zal “werken”. Flexio met Netbalancering is dus de beste keuze voor de Planeet, jouw portemonnee en de levensduur van jouw batterij!
bottom of page